domingo, 14 de agosto de 2016

Exceso de mundo, crisis del sentido

Hito Steyerl. 

La función de las imágenes. ¿Cuáles son los horizontes políticos de la imagen? ¿Cuáles los programas de poder detrás de la tecnología?

El mundo es, según Franco 'Bifo' Berardi, la proyección de de patrones significativos hacia el espacio envolvente de la experiencia vivida y la existencia de un código compartido cuya clave yace en las formas de la vida de la comunidad.” Pensemos lo anterior a partir de las premisas tecnología-percepción-realidad que lanza el texto.

Harun Farocki. Videogramas de una revolución. 1992. 1 hr 47 min.



Steyerl dice que a partir de ese momento (que podríamos localizar como parte del desmoronamiento de los bloques de poder de la Guerra Fría) las imágenes cambiaron su función.
"Since then it has become clear that images are not objective or subjective renditions of a preexisting condition, or merely treacherous appearances. They are rather nodes of energy and matter that migrate across different supports, shaping and affecting people, landscapes, politics, and social systems. They acquired an uncanny ability to proliferate, transform, and activate. Around 1989, television images started walking through screens, right into reality." (Hito Steyerl)


(Credit: tomada de e-flux journal)

Images are Information.
Cuerpo / Información / Mente / Información.

(Credit: Videodrome. David Cronenberg. 1983)


Hans Christian von Baeyer. Information the New Language of Science. 2003.


"La información es información, no materia ni energía. Ningún materialismo que niegue esto podría sobrevivir hoy en día"  (Norbert Wiener) 


Las imágenes, cuando migran al dominio de lo real, sufren alteraciones. (HS)

Si el cine explotó y ahora es un fantasma de lo real, ¿qué nos heredó el cine? ¿Hay algo como una inmersión cinematográfica en lo real? ¿Es lo cinematográfico un principio de realidad en sí?

(Dziga Vertov. El hombre de la cámara de cine. 1929)

Internet como ecosistema sociopolítico y la falacia de la democracia: "The Internet persists offline as a mode of life, surveillance, production, and organization" (Hito Steyerl)




"The all-out internet condition is not an interface but an environment. Older media as well as imaged people, imaged structures, and image objects are embedded into networked matter. Networked space is itself a medium, or whatever one might call a medium’s promiscuous, posthumous state today. It is a form of life (and death) that contains, sublates, and archives all previous forms of media. In this fluid media space, images and sounds morph across different bodies and carriers, acquiring more and more glitches and bruises along the way. Moreover, it is not only form that migrates across screens, but also function. Computation and connectivity permeate matter and render it as raw material for algorithmic prediction, or potentially also as building blocks for alternate networks. As Minecraft Redstone computers are able to use virtual minerals for calculating operations, so is living and dead material increasingly integrated with cloud performance, slowly turning the world into a multilayered motherboard.But this space is also a sphere of liquidity, of looming rainstorms and unstable climates. It is the realm of complexity gone haywire, spinning strange feedback loops. A condition partly created by humans but also only partly controlled by them, indifferent to anything but movement, energy, rhythm, and complication." (Hito Steyerl) 

¿Qué es la realidad en relación con la imagen? ¿Qué sugiere la autora? "Reality itself is postproduced and scripted, affect rendered as after-effect" (HS)

(Ridley Scott. Blade Runner. 1982)

El mapa del mundo es más grande que el mundo. Vivimos en un mundo de paradojas.




La realidad es editada en "tiempo real" 

"El tiempo real de la web" 


Fronteras indiscernibles entre producción y postproducción. 
"Circulacionismo" 

(Credit: OPTE Project)


No hay comentarios:

Publicar un comentario